Molenwinkel De Walvisch steeds bekender buiten Schiedam

Echte thuisbakkers wisten de weg naar molenwinkel De Walvisch al jaren te vinden. Deze sfeervolle winkel met een interieur dat doet denken aan een kruidenierszaak uit vroegere tijden is gevestigd in molen De Walvisch, een 18eeeuwse moutmolen aan de Westvest. Het laatste jaar groeit het aantal klanten van buiten Schiedam gestaag.

“We hebben klanten uit Vlaardingen, Rotterdam en Delft en zelfs uit het buitenland aldus bedrijfsleider Gemma Kooijman. Ook een schipper die aan boord zelf brood bakt is een vaste klant van ons. De reden dat men van zover naar Schiedam komt is de behoefte aan een puur en eerlijk product zonder toevoegingen. “Daarnaast reageren mensen enthousiast op het grote assortiment. Wij verkopen niet alleen de gangbare meelsoorten, brood- en bakmixen. Ook minder bekende producten als mashela dat wordt gebruikt in de Ethiopische keuken kunnen wij leveren. Veel producten zijn bovendien biologisch.” De clientèle uit Rotterdam is de laatste tijd extra hard gegroeid omdat een molenwinkel in Delfshaven is gestopt met de verkoop aan particulieren. Wij staan ook op de Rotterdamse Oogstmarkt en u komt onze producten tegen op de stadsmarkt bij ‘Uit Je Eigen Stad’. ” vertelt Kooijman niet zonder trots. “Het spreekt voor zich dat we ook op de culinaire markt in Schiedam zelf staan.”

De molenwinkel is een onderdeel van stichting De Schiedamse Molens. Zij beheert als erfgoedinstelling alle Schiedamse molens met uitzondering van de Noletmolen. Sinds begin vorig jaar heeft de stichting ook de winkel in eigen beheer en wordt er niet meer gemalen op De Walvisch maar op molen De Vrijheid aan de Noordvest. Daar is het ambachtelijk maalbedrijf ‘De Schiedamse Molens’ gevestigd dat levert aan branders, bakkers, horeca en detailhandel. Dankzij deze activiteiten behouden de Schiedamse Reuzen hun originele functie in de gemeenschap en blijft het vak van molenaar bestaan. Dat is extra waardevol omdat dit ambacht sinds kort op de lijst van immaterieel erfgoed staat. Het is daarnaast mooie Schiedampromotie via een zakelijke weg.

De komende tijd wordt het naar verwachting alleen maar drukker. Dat komt niet alleen door het populaire televisieprogramma ‘Heel Holland bakt’. Ook de feestdagen zorgen voor extra werk in de winkelverkoop en bij de kerstpakketten. “We draaien voor een belangrijk deel op vrijwilligers en we kunnen er dan ook best nog wat bij gebruiken. Wie zijn handjes kan laten wapperen mag zich melden”, besluit Gemma Kooijman met een lach.